söndag, november 01, 2009

Allsvenskan 09 är historia

Okej Allsvenskan är över och ÖSK slutar på en sjätteplats. Något av en besvikelse då vi spelade så bra och låg så bra till i 25 omgångar, sen tappade vi ALLT under tre usla skitmatcher som slutade 0-3 allihop. Besviken även för att ett defensivt lag som AIK återigen tilläts försvara sig fram till guldet. Jag skulle helst se att det lag som spelar bäst fotboll också vinner guldet och på den punkten var det många lag som går före alla svenska gangsters* favvolag från Solna.

IFK Göteborg som jag innan tyckt var så förbaskat gråa, spelade i år ganska fin fotboll. Malmö gjorde det definitivt och hade de kunnat omvandla sitt bollinnehav till poäng skulle de vunnit med hästlängder för flera veckor sedan. Elfsborg spelade också riktigt, riktigt vacker fotboll. Inte minst mot oss nere på Borås arena. Jag hade de som favoriter till guldet då jag tycker att de har det bästa internationellt anpassade spelet i serien. ÖSK spelade också en mycket vacker fotboll i sina bästa stunder, felet där är väl att vi fortfarande är för ojämna och att vi inte gör tillräckligt många mål. Måste vi köpa en skyttekung eller har vi redan en i truppen? Häcken överaskade alla och mig också, men kontringsfotboll har aldrig imponerat på mig även om det kan vara effektivt. Har väl inte någon kärlek till något stockholmslag direkt men lite synd att Hammarby åkte ur. Hade föredragit Djurgården. Allsvenskan tappade publik redan innan de åkte ur, nu kommer det inte bli lättare att höja siffrorna om man säger så.

Okej här är tabellen jag tippade innan säsongen. Och jag måste säga att jag är ganska stolt. Det var inte många lag som jag tippade helt åt helvete fel. Blåa lag tippade jag rätt, röda lag tippade jag en eller två platser ifrån slutplacering, svart tre platser eller mer.

3 (1) Elfsborg - Tippade dem 2 platser för långt upp.
4 (2) Kalmar - Tippade dem 2 platser för långt upp.
1 (3) AIK - Tippade dem 2 platser för långt ner.
6 (4) ÖSK - Tippade dem 2 platser för långt upp.
2 (5) Göteborg - Tippade dem 3 platser för långt upp.
8 (6) Helsingborg - Tippade dem 2 platser för långt upp.
7 (7) Malmö - BINGO!
9 (8) Trelleborg - Tippade dem 1 plats för långt upp.
16 (9) Hammarby - Helt fel, 7 platser för långt upp.
13 (10) Halmstad - Tippade dem 3 platser för långt upp.
14 (11) Djurgården - Tippade dem 3 platser för långt upp.
11 (12) Gais - Tippade dem 1 plats för långt ner.
12 (13) BP - Tippade dem 1 plats för långt ner.
10 (14) Gefle - Tippade dem 4 platser för långt ner
15 (15) Örgryte - BINGO!
5 (16) Häcken - Oj oj oj, så fel. 11 platser för långt ner.

Även om man är lite besviken att vi inte kom längre än till en sjätteplats så sa jag innan säsongen att jag skulle bli nöjd så länge ÖSK placerade sig bättre än året innan och det klarade de ju så jag är igentligen ganska nöjd. Nästa år tar vi ett lite större kliv - mot europa!

* Jag sätter en månadslön på att minst hälften av alla fotbollsintresserade inne på Kumlabunkern håller på AIK. Solnalaget drar till sig majoriteten av landets avskum och jag är inte förvånad när klubben aldrig tar avstånd från sina hulliganer, för i AIK är den procenten bra mycket större än i någon annan klubb.

4 kommentarer:

  1. Tycker att du använder hårda ord - avskum...
    Alla supportrar till alla lag är kanske inte intresserade av fotbollen, utan mer av att tillhöra ett sammanhang... en brist i dagens samhäle...
    AIK vann SMguld för att de hade ett helt bra lag, taktiska - vilket tillhör fotbollen - läsa sina motståndare och spela så att man vinner. Man ska kunna förlora, och inse att man inte var bäst just nu - kanske ett annat år, de som vann var bäst det här året!!! Heja AIK...:D

    SvaraRadera
  2. 23 375 åskådare en onsdagskväll som kommer till råsunda för att kolla AIK-ÖSK, förmodligen bara avskum, för så långt hemifrån tar sig väl inga kubaner....

    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är så stor som jag (Muhammed Ali)

    Kvalificerat skitsnack om huliganer dessutom, vilka supportrar är det som burit sig sämst åt i år....??

    SvaraRadera
  3. Åh va kul, lite engagemang.

    Anonym// Vart vill du komma? Att tillhöra ett sammanhang och träffa likasinnade är väl något alla vill. Men jag förstår inte riktigt hur du relaterar det till vad jag skrev. Som alla förstår så hävdar jag inte att alla AIKare är dumma i huvet utan bara att klubben har en stor överrepresentation av supportrar som kan sorteras in under epitetet "avskum". (Japp, jag använde uttrycket igen!) :)

    Håller med om att AIK har ett bra lag men bäst fotboll det spelar de då rakt inte.



    Gnaget4ever// Att AIKs supportrar skulle ha varit värst i år har jag aldrig hävdat. Däremot påstår jag att AIK som klubb har procentuellt fler bråkstakar än någon annan klubb. Alltså inte bara i faktiskt antal då AIK generellt har många fans, utan jag menar också flest procentuellt. Jag hävdar att det har mycket att göra med klubbens TOTALA flathet gentemot buset genom alla tider. Det är snarare så att man stödjer dem. Förra tränaren var t.ex. ofta på träffar med AIKs hulliganer, något som är otänkbart i alla andra föreningar. Och går man lite längre tillbaka så uttalade sig AIKs dåvarande ordförande i en artikel i DN så här när han tillfrågades varför han inte agerat när klubbens supportrar bränt ner ett församlingshem i Norrköping: "Jag har inte hunnit med...". Jag hävdar att AIK som förening är hulliganvänliga och då är det inte så konstigt att så många av patrasket som långsamt tar död på min favoritsport söker sig dit.

    Föresten, det här med att vara ödmjuk...

    SvaraRadera
  4. Tro det eller ej, men Hammarby har större problem.

    SvaraRadera