söndag, september 26, 2010

Hästhagen open 2010

Igår ställde jag upp i min första discgolf tävling. Hästhagen Open, en deltävling i Mälartouren. Det gick inte direkt superbra, tyvärr.

Var på plats nere i Hästhagen runt halv tio och anmälde mig till Motionsklassen. Lottades till en grupp med en kille från Open- ("proffs"-klassen), en från Avancerad- och en från Juniorklassen. Vi började på hål nio och naturligtvis startade det uruselt. Jag drar discen i första busken och landar 6-7 meter från tee. Pinsamt! Resten av rundan blandar jag friskt mellan missade birdie-puttar och trippel-boogies. Enda lilla ljuset i tunneln den rundan var driven på hål ett där jag träffar korgstolpen direkt från tee.

Vi var färdiga strax efter kl 13 då vi lämnade in resultaten och tog lunch i en timme. Nästa runda började en timme senare och då fick jag gå med en kille från Open och två juniorer som vann par-SM för två veckor sedan. Naturligtvis klådde de mig allihopa. Killen i openklassen gick faktiskt runt på par (56) ett mycket bra resultat i regnet. Pontus i Juniorklassen gick på 60 något han bara tyckte var ok, behöver väl inte nämna att han vann sin klass.

Andra rundan gick faktiskt ännu lite sämre. Bland annat lyckades jag med konststycket att få en sjua på hål 13. Oj oj oj. Nej, det var inte min dag. Fast jag hörde att det är hyfsat vanligt att man spelar uselt som fan under sin första tävling - nerver.

Efter att jag spelat klart för dagen sisodär runt fem, halv sex så stannade jag för att titta på några av finalerna. Följde först finalgruppen i Avancerad-klassen under några hål men vi gick sedan vidare för att se de sista hålen på Open-finalen. Det är fascinerande att se proffsen spela, de är så jävla bra.

Så dagen avrundade jag efter ca 10 timmar ute i Hästahagen, duktigt trött men med en rolig erfarenhet rikare. Och faktum är att jag inte har superlångt upp till toppen av Motionsklassen. Skulle jag gått på ett kast under mitt personbästa så skulle jag fått spela i finalen, så det är inte långt borta. Jag har nu satt upp som mål för nästa säsong att jag ska nå en final under 2011. Så nu blir det hårdträning...

...så fort jag blir av med den grymma träningsvärk jag har idag. :)

1 kommentar:

  1. ja men va fan ser man på...ett blogginlägg ojojoj...du lever :)

    SvaraRadera