onsdag, november 29, 2006

Måste man döpa ungen till något?

Appropå på det där med att namnge saker och ting så har vi fortfarande oerhört svårt att hitta på några bra namn på ungen. Har dock en lista med tre sjyssta flicknamn.
  • Andrea
  • Nadja
  • Maja
Men fortfarande inga pojknamn. Vi (läs jag) vill ju gärna hitta något namn som funkar lika bra här i Sverige som i Kroatien. Vill ju att alla familjemedlemar ska kunna uttala ungens namn. Vilket efternamn det blir återstår också att se. Vi är ju inte gifta och då så brukar det väl vara så att det automatiskt blir mammans efternamn, men vi får se. Då det bara är jag och sonen till en av mina kusiner som kan föra vårat (mitt) efternamn vidare så är jag naturligtvis angelägen om att det blir en liten Cvitkovic. Men det är jag säker på att jag kommer att få debattera med min mor om. Hon har tidigare varit ganska angelägen om att jag skulle lägga till ett extra "svenskt" efternamn eftersom det enligt henne skulle underlätta för mig. Det är möjligt att det skulle, men jag tycker inte att det är jag som behöver ändra mig för att andra har fördomar. Det är också något jag vill lära mina barn.

Appropå det så är det kroatiska arvet något jag definitivt kommer att föra vidare till kidsen. Även om de bara kommer att vara en fjärdedels kroater så vill jag att de ska kunna vara lika stolta över den delen som jag är. Det är ett stort prevelegium att ha sina rötter i mer än en kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar