fredag, mars 14, 2008

Örebro vs. Västerås

Spenderade nästan hela dagen igår på en resa till Västerås. Jag var på ytterligare ett möte med ABB. Mötet var helt ok men hela dagen gick åt för 2 timmars möte. Känns sisodär.

Västerås och Örebro jämförs ju med varandra ganska ofta som en pratsam taxichafför påminde mig om igår. Och det är ju inte så konstigt, det bor ju nästan lika många i båda städerna (130.000+) och så ligger de ju nära varandra. Men där tar fan likheterna slut. Nu är jag ju knappast opartisk i min bedömning men Västerås är så otroligt mycket tråkigare och fulare än Örebro. Västerås har sin skrapa att stoltsera med, vi har slottet – vinst på knock out. Skrapan är ju inte mer än ett lite högre höghus, knappast en skyskrapa namnet vill påvisa. Gallerian på botten är dock ganska trevlig (ful logga dock).

Jag är inte helt insatt men jag kan tänka mig att Västerås drabbades hårt av 60-talets rivningsiver för det finns inte många kåkar i centrum som ser ut att vara äldre än så. Här i stan har vi iallafall lite byggnader med karaktär. Appropå byggnader, igår fick jag höra att den av ABBs byggnader jag besöker när jag är där innehöll världens största öppna kontorslandskap när det byggdes. Jag som tycker att det är gigantiskt nu fick veta att förut så var byggnaden inte indelat i stora rum som nu utan då var det 3 gigantiska öppna skepp fullt med orangea skärmar. Herre jävlar! Jag som tycker det ser tråkigt ut nu.

Den pratsamme taxichaffören pratade om VSK, jag kontrade med ÖSK – vinst på knock out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar