torsdag, mars 05, 2009

Tre av fyra

Bosse Pettersson sa en intressant sak i senaste avsnittet av Matchpuls på FanTV. För att vara ett topplag så måste man ha fyra ingredienser. Så jag började pricka av dem en och en mot var jag anser ÖSK står idag.

#1 En riktigt bra målvakt - check!

#2 Ett riktigt bra mittbackpar - nja...

#3 En "spelhjärna" på mittfältet - check!

#4 En målskytt - check!

Jag tycker nog att vi har 3 av 4 på listan. Men då undrar ju säkert halva sveriges befolkning nu varför jag inte bockade av mittbackarna. Jag tycker nog att just den positionen är lagets tunnaste just nu. Jag säger inte att de är dåliga men i mitt tycke så är det nog delen som har flest brister.

Wikström som nog anses som den bästa av våra mittbackar är jättebra placeringsmässigt, vass som fan på huvudet (även framåt) men han är också Nordens långsammaste person.

Bertin Ze har potential som fan. Kan göra fantastiska brytningar med sina långa ben och akrobatisk som få med hans längd. Men han är ung och gör ibland lite för mycket grova misstag och drar på sig för många kort (även om det blivit bättre).

Almebäck har ännu inte övertygat mig om att han är en man för startelvan. Han är snabb, hinner upp de flesta i hemmåtjobbet men som oftast så när han väl hunnit stanna efter en rush så har anfallaren redan gjort en fint och killen är helt borta. Lite för enkel att komma förbi alltså. Men jag lägger in en brasklapp, jag har bara sett honom i några träningsmatcher.

O. Johansson är riktigt grön. Gjorde en bra match (så länge han var med) i sin debut mot Göteborg förra året, och kan bli en av lagets klippor på sikt men jag vill inte lägga allt för mycket ansvar på en mittback som bara är 18.

Holgersson är ju skadad och iochmed att han har varit borta så länge så räknar jag med att det kommer ta tid innan han är i tipptopp form.

Av de fem innerbackarna är Oskar Johansson 18, Bertin Ze 20, Almebäck 21, Holgersson 29 och Wikström 31. Två killar med rutin varav en är långtidsskadad. Det blir nog till att backlinjen och John hittar ett ruskigt bra sammarbete om vi ska gå riktigt långt i år, och det ska vi ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar