lördag, april 19, 2008

Bländande ÖSK

Jag har inte sagt något om den senaste matchen mot Djurgården. Men det vore väl konstigt om jag inte skrev ett ord om en av de bästa matcher ÖSK gjort på flera år. Trist bara att det endast blev en poäng.

Jag var riktigt jäkla besviken efter matchen. Tyckte att nog kunde vi fått med oss alla tre pinnarna den här gången, nu när vi spelade så bra också. Men Djurgården är tunga och serieledarna trummade på även om de i långa stunder var utspelade av de svartvita eleganterna. Ja det stämmer jag skrev utspelade. För dig som inte sett matchen så låter det säkert som rent blaj. En supporter som ord-bajsar utan substans men den här gången så var det faktiskt så att Djurgården imellanåt blev rejält uppsnurrade av vårt fina spel. I första halvlek presterade ÖSK vacker fotbollskonst. Tyvärr punkterade man inte matchen redan där utan ledde bara med 1-0 och när Djurgården började pressa ÖSK i andra och tvinga dem att lyfta bollarna så tryckte de på och lyckades få in en boll till 1-1.

Surt sa räven, men efter en dag eller så kunde man iallafall glädjas över att ÖSK spelar i sina bästa stunder ett spel av internationell prägel, vackert och bra.

Patrik Ekvall på TV4 skriver så här på sin blogg:
"Det glädjer mig att Örebro SK inte bara försöker spela skön holländsk possession, de klarar det också. Kanske inte i en hel match, men första halvlek var imponerande. Och så länge konstgräset är jämnt blir de svårslagna, sannolikt bättre när vanliga gräset blir mer sommar."

Ja någon riktig bottenstrid blir det väl förhoppningsvis inte. Iallafall inte om de fortsätter spela så här.

Appropå ordbajseri av en supporter. Jag är inte den enda som fått Arsenal-vibbar de senaste dagarna. Någon nämnde Arsenal för mig när vi pratade om ÖSK och jag kom på en sak jag funderat på tidigare. Det finns några roliga paralleller att dra mellan klubbarna (iallafall så här sent på natten mellan fredag och lördag). Båda klubbarna var utpekade som riktiga tråklag, skaffade en utländsk tränare som lade om hela spelsättet och började spela skönspel. Vi får verkligen hoppas att Bodström, vår Wenger, blir lika framgångsrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar