onsdag, oktober 15, 2008

Amerikansk skruvad moral

Jag har länge stört mig på amerikanarnas egna skruvade version av moral. Det landet fullkomligen dryper av dubbelmoral och moralpanik.

Det finns så otroligt många saker och exempel att ta upp i det här ämnet så jag får väl ta och återkomma till det någon annan gång. Men just nu är det vad de visar i TV som jag hänger upp mig på.

Det går bra att visa blod och hjärnsubstans skvättas till höger och vänster i timmar. Sålänge han som håller i pistolen/geväret/motorsågen sjunger den amerikanska nationalsången medans han massakrerar sina motståndare så är allt okej. Men skulle, gud förbjude, en naken kropp glimta förbi så har hela helvetets svavelosande abyss öppnat sig och kommer att svälja en hel generation av deras stackars försvarslösa och lättpåverkade ungdomar.

Jag förmodar att detta, som så mycket annat i det landet, kan härledas tillbaka till deras version av kristna värderingar. Om de tycker att mellanösterns muslimer är religösa fanatiker så är det ju ingenting mot vad de själva är. Ta bara en sådan sak som att debatten om evolusion kontra kreationism fortfarande är högst levande i staterna säger väldigt mycket om hur pass insnöade en stor del av befolkningen är där.

Alla i USA är ju naturligtvis inte lika vrickade och under vissa förutsättningar så har de även släppt en del på censuren. Ta till exempel TV kanalen HBO som sänder under andra förutsättningar än vissa andra bolag. Och naturligtvis så är det ju även därifrån som det allra bästa av det bästa kommer ifrån, t.ex. Entourage, Sopranos, Deadwood, Big love, True Blood mm. mm. mm.

Här kommer en bild från en ny serie om hemliga spioner och pang, pang. Visst går det bra att visa tjejen med en kula i huvudet och blodet rinnandes sålänge man är noga med att blusen inte åker av. Är det inte konstigt att amerikanska blusar inte faller som blusar i andra länder. Men fysikens lagar får väl också rätta sig efter den amerikanska religösa högern kan jag tänka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar