onsdag, oktober 22, 2008

Show me the bananas

Idag är det många ÖSK supportrar vars magar är fulla med fjärilar. Enligt media så är det idag som det ska komma ett besked hurvida ÖSK har kommit överens med Kim Olsen eller inte. Och naturligtvis kan jag ju inte hålla mig ifrån att ge min synpunkt på det hela.

Jag tycker inte att man ska underskatta värdet av en populär målskytt. Ja jag skrev underskatta, är det möjligt frågar ni då. Det jag menar är att följdeffekterna av att kontraktera en populär målskytt väger så tungt så jag ser inte att man kan säga nej till det.

Ponera att ÖSK accepterar Olsens krav, dyra som de må vara. Det skulle säga till sponsorerna att nu satsar ÖSK framåt och de blir mer benägna att investera. Gensvaret från publik och supportrar kommer bli positivt och lär avläsas i publikintäkter såsom säsongsskort mm. inför nästa säsong. Att sedan ÖSK signalerar styrka har ju i sin tur också föjdeffekter så som en bättre utgångspunkt mot tilltänkta nyförvärv, och viljan för sponsorer att investera även i dessa.

Visst är det tufft med höga lönekostnader men jag tror att intäkterna som genereras från en offensivare image täcker detta och mer därtill.

Det har ju även spekulerats i tidningar att stora löneklyftor i truppen skulle påverka laget negativt. Det argumentet ger jag inte mycket för. Alla elitspelare vet hur saker och ting går till på den här nivån. Stjärnorna tjänar de stora pengarna, så är det bara. Visst kan det svida för en del att se polaren tjäna två-tre gånger så mycket som en själv, naturligtvis, men så är spelets regler.

De jag jobbar med idag tjänar 3-4 gånger så mycket som jag gör. Jag säger inte att jag är nöjd med det för de bananer jag tjänar skulle inte ens en apa vara nöjd med. Men så är läget, jag vet mina förutsättningar och vad som behöver förändras och jag jobbar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar